СВЕДЕНИЯ ЗА КОРАБОПЛАВАНЕТО НА СТАРИТЕ БЪЛГАРИ
В ПЕРИОДА VІ – Хв.
Първите сведения за строителство на кораби за военни цели и из-ползването им в акваторията на Черно море са от времето на кан Аскал (563-593г.).
По негово нареждане са построени “…няколкостотин лодки и успешно
сразили с тях румците (византийците)” /том І, стр.16/.
Аскал (Тубджак) е дядото на кан Кубрат.
Кан Сулаби
(700-727г.) “…създал оживени сухопътни и водни търговски пътища, водещи
до Авария, Артан (Прибалтика), Рум (Визан-тия), Джалда (Крим), Себер
(Сибир) и Кашек.” /том І, стр.23/. Тук под названието “Кашек” следва да
се разбират бившите територии на Кушанското царство, т.е. използван е
водният път на р. Волга и Каспийско море. Отделното споменаване на “Рум”
и “Джалда” показва, че българските тър-говски плавателни съдове в Черно
море са достигали Константинопол.
Споменаването на “Авария” означава използуването на
водния път на р. Дунав до територията на днешна Унгария. Не е спомената
Дунавска България в нейната черноморска и дунавска зона по времето на
кан Тервел (692-719), кан Айар (719-726г.) и кан Кермес (727г.). От том
ІІІ, стр. 103. става известно, обаче, че кан Сулаби (внук на Бат Баян)
има за съп-руга Чак Чак (дъщеря на кан Айар и внучка на кан Аспарух).
Във войната срещу арабите Айар, Сулаби и Кермес, активно са подпомогнали
хазарския каган Кук Куян във войната, включително и с военен флот. За
строи-телството на плавателни съдове е съдадена задължителна държавна
по-винност и съсловие – “субаши”=”анчийци” с особени привилегии.
Кан Урус Айдар
(805-855г.) възложил в 816 г. държавна отговорност (таркан) на
западните области (Ак Урус) на Будим (син на кан Крум 802-814г.). Урус
Айдар, син на кан Каранджар и на неговата жена Арйа Услан (дъщеря на
бащата на кан Крум), оценявайки, че Будим “…действува мъдро и
внимателно…”
Будим в прибалтийските области обновява северните
търговски магистрали почти до скандинавския полуостров. От Скандинавия
(т.н. ”варяги”- датчани, шведи и норвежци) и от германските племена
(пруси) довежда наемници. За тях, в 816г., той построява градовете Джир,
Мен, Шамлин и Калган. Доизгражда и градовете Галидж (Новгород) и Урус.
За строителство на търговски и военни кораби "…
Будим… наел 1000 антишки германци и 5000 улчиици (славяни) от племето
Кулаба /том І, стр.30/. От Прибалтика и поречието на река Днепър, през
Черно море, корабите стигали до Константинопол и Мала Азия.
В 860г. българският флот под командването на Ас Джир
(син на Будим) и скандинавеца Асколд извършили нападение на
Константинопол /том І, стр. 36 и том ІІ, стр. 22/. Това събитие се
потвърждава и от ви-зантийските хронисти, като Симеон Логотет уточнява,
че броят на кора-бите е 200 и Константинопол е спасен от внезапната
буря, нанесла щети на нападателите.
В 969г. българският флот по нареждане на Талиб
(кан на Волжка България в периода 976-981г.), след като излязъл през
Азовско море, отно-во нападнал Константинопол, а след това направил
обход през Средизем-но и Северно море и се завърнал в Прибалтика.
Няма коментари:
Публикуване на коментар